Pagina's

woensdag 15 juni 2016

Eindelijk een graskarper

Het viel mij de laatste tijd op, dat er veel karpers uitgezet waren, wat ik al in een eerder bericht vermeld had. In iedere singel lagen er wel 5 รก 6 bij elkaar. Nu zag ik er ook van die langwerpige torpedo's bij liggen, dat moeten wel graskarpers zijn. Vorig jaar en de jaren daarvoor heb ik geen graskarper gezien. Ze zaten er vroeger wel. De laatste die ik gevangen had, is alweer zo'n kleine 20 jaar geleden. Mijn maat belde mij na het eten op of ik gauw wilde komen. Er zaten veel karpers te azen naast de brug. Ik kon niet direct komen, want de kleine moest nog in bed. Na een half uur gearriveerd te zijn, waren ze al weg. Ik ben verder gaan struinen en precies onder een treurwilg, zag ik twee graskarpers liggen. Vrij passief waren ze en toch het proberen waard. Ik legde het korstje heel voorzichtig bij ze neer, hoogstens een halve meter afstand. Ze schrokken niet ze bleven liggen en verroerde zich niet. Het duurde lang heel lang voor dat ze reageerde. Op een gegeven moment vroeg ik me af of ik mijn tijd verdoe. Na een half uurtje werd ik baldadig en plaatste ik de korst boven op zijn neus. De graskarper treuzelde niet en hapte gelijk toe. Wat vreemd, die enkele decimeters wilde hij niet zwemmen, maar als het voor hem ligt hapt hij zonder argwaan toe. Ik sloeg aan, de graskarper schrok en schoot ervan door. Om daarna als een lam vogeltje binnen gehaald te worden. Ik pakte het net en probeerde hem te scheppen. De graskarper schrok van het net. De dril begon toen pas echt. Het leek wel, hoe harder ik trok, hoe harder hij vocht. Soms trok de graskarper wel een meter of 20 lijn van de molen af, de slip gierde. Het waren iedere keer krachtige explosies met pauzes er tussen door. Ik hoor wel vaker van karpervissers, die statisch vissen, dat graskarpers niet echt vechten tot dat het net te water gaat of als ze al in het net liggen. Blijkbaar hebben ze het in het begin niet eens door, dat ze gehaakt zijn.
In iedere geval het was een spectaculaire dril.


Een 18 pond graskarper. Wat een spektakel.
De graskarper z'n kop en mond lijken op dat van een harder. Alleen heeft een harder een ruwe mond met kartel randen erop.
Soms levert een paar uurtjes vissen meer op dan je verwacht. Super.

4 opmerkingen:

  1. Mooi hoor Ronald, ik kan ze ook alleen van de foto. Moet er ook nog steeds eens op zoek naar gaan?

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marcel, ze moeten toevallig azen en er zijn. Gericht op vissen is lastig. Met particles of met korst heb je even veel kans op karper. Bedankt voor je reactie.

    Groet Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou daar ben ik eindelijk :D

    Wanneer een nieuwe update? :-)

    BeantwoordenVerwijderen